Lifestyle Podróże

Jesienne wakacje w Chorwacji

01/11/2015

Chorwacja jest szczególnie bliska naszemu sercu, mieszkaliśmy tam rok podczas wymiany studenckiej trzy lata temu. Udało nam sie wtedy sporo zwiedzić, poznać kulturę i zwyczaje mieszkańców oraz nauczyć języka w stopniu komunikatywnym. W tym roku postanowiliśmy spędzić jesienne wakacji w Chorwacji by pokazać wszystkie nasze najukochańsze miejsca Otisównie.

Tak, jak już pisałam w poście 5 powodów, dla których warto pojechać do Chorwacji jesienią , ta pora roku jest najlepsza pod kątem zwiedzania i odpoczynku. Nie doskwierały nam upały i mogliśmy spokojnie skoncentrować się na tym, co mieliśmy zaplanowane. Wiele osób lubi zwiedzać co roku nowe miejsca i poznawać nowe kraje. Myśleliśmy, że też należymy do takich osób, ale kawałek nas został właśnie w Chorwacji. Odwiedziliśmy wszystkie znane nam miejsca, Otisówna była zachwycona ( jak zawsze 😉 ). Szczególnie do gustu przypadło jej morze i zbieranie kamyków na plaży.

Zatrzymaliśmy się głównie w Splicie. Chciałam Wam przedstawić moją subiektywnie wybraną listę miejsc, które warto zobaczyć w Splicie- większości nie znajdziecie w przewodnikach, więc warto się z nią zapoznać 😉 :

1.Latarnia morska ( może i w przewodniku coś tam o niej jest, ale głównie nie chodzi mi o samą latarnię, ale klif i przepiękny widok na morze, który się stamtąd roztacza. To miejsce znaleźliśmy przypadkiem i naprawdę nie ma tam w ogóle ludzi ( chyba ,że wieczorna  młodzież chorwacka przy piwku) Warto to miejsce odwiedzić za dnia, ale nocą jest naprawdę romatyczne (także obligatoryjnie należy zabrać ze sobą winko) O latarni pisałam kiedyś tutaj. Laratnia znajduję się w Parku Pomoraca.
2.Targ rybny– bardzo interesujące miejsce, najlepiej odwiedzić go rano w piątek- jest wtedy najwięcej najciekawszych odmian ryb. Ja byłam zachwycona! System wygląda tak: kupujecie rybę, która nie jest wypatroszona, więc za dodatkową opłatą idziecie do Pana, do kamiennego budynku przy targu ( tam też są jeszcze sprzedawcy) i on patroszy je za Was 🙂 Czekając na ryby możecie skoczyć na kawkę bo kolejka jest rano spora. Nikt Wam ryb nie ukradnie- Chorwaci są uczciwi. Znajduje się na ulicy Marmontoverej, w centrum.
3. Zanat – czyli miejsce( pub), gdzie spotka się tzw klasa robotnicza (rybacy itd.) i kibice Hajduka (klubu piłkarskiego) – nie oznaczony pub, gdzie piwo kosztuje tyle co w sklepie.  Na ścianie wiszą stare plakaty piłkarzy- w tym młodego Bońka. Można tam zagrać w bardzo specyficzną grę, tak jakby bilard, ale bez kija. Starzy wyjadacze śmieją się z Ciebie gdy odbijasz kule, po czym pijecie razem piwo. Ma swój specyficzny klimat- nie do podrobienia. Jeśli ktoś nie lubi dymu papierosów to nie polecam to tam wszyscy palą i jest naprawdę szaro, no ale klimat to klimat. Znajduje się na ulicy Kralja Petra Kresiniva.
4. Sklep ze zdrową żywnością – poszukiwałam jakiś bezglutenowych przegryzek i znalazłam ! Blisko centrum znajduje się równie specyficzny sklep jak powyższy Zanat. Długowłosy sprzedawca grający na elektrycznej gitarze sprzedaje eko żarcie. Na półkach troszkę pusto, ale na bezglutenowców znajdzie się co nie co. Mąką gryczana była naprawdę bardzo tania i do tego przepyszne batoniki z ziaren. Mniam mniam 🙂 Polecam zakupić tam przyprawy na wagę, jest dość duży wybór i są naprawdę aromatyczne. Sklep eko znajduje się na ulicy: Kralja Zvonimira.
5. Antykwariat– bardzo mały lokal prowadzony przez przesympatycznego pana, którego spotkacie zazwyczaj na kawie po drugiej strony ulicy. Gdy Was zobaczy zacznie machać i coś krzyczeć po czym podejdzie i otworzy swoje królestwo. Znajdziecie tam książki i czasopisama z różnego okresu czasu i z różnych zakątków świata. Ja nabyłam tam zeszłoroczne wydania magazynu architektonicznego A10, Vougi i inne modowe, magazyny wnętrzarskie, niemieckie Burdy. Naprawdę każdy ma w czym wybierać. Można znaleźć też takie perełki jak przewodniki turystyczne po byłej Jugosławi z naprawdę świetnymi czarno-białymi fotografiami. Jak się tam idzie należy mieć nie 10 wolnych minut, a przynajmniej godzinę czasu. Wszystko oczywiście po naprawdę niskich cenach. Wyszłam stamtąd obładowana chyba z 10 magazynami i dwoma magazyno-książkami o architekturze światowej i zapłaciłam 30 kun ( czyli ok 15 zł ). Antykwariat znajduje się na ulicy Sv.Petra Staroga

Jestem ciekawa, czy Wy macie jakieś ulubione miejsca w Splicie , a może w ogóle w Chorwacji. Podzielcie się, na pewno ktoś chętnie skorzysta!